Vestlandsforskning er faglig prosjektleder for KlimaVei-prosjektet. Se prosjektets egen netteside for mer informasjon.
Et klima og samfunn i endring skaper utfordringer for investeringer utsatt for naturfare og endret normalvær. Dette gjelder i høyeste grad vegsektoren. I dag tas det i svært begrenset grad hensyn til klimarisiko i de samfunnsøkonomiske analysene som ligger til grunn for beslutninger i planlegging, prosjektering og drift av veginfrastruktur, og det er ingen tilgjengelige metoder som kan implementeres, hverken fra andre sektorer eller internasjonalt. Det er derfor stort behov for forskning for å utarbeide nye, innovative verktøy som gir beslutningsgrunnlag for planlegging og forvaltning i vegsektoren, og til inspirasjon for andre sektorer der fysisk infrastruktur er viktig.
Prosjektet vil utvikle metoder og verktøy for å ivareta klimarisiko i vegsektoren bedre, og bidra til at disse implementeres i vegforvaltningen. Dette oppnås gjennom fire innovasjoner: i) et verktøy for vegsektoren i Norge som operasjonaliserer klimarisiko i samfunnsøkonomiske analyser; ii) kraftig forbedrede, innovative verktøy for samfunns¬økonomisk analyse av tiltak (nytte-kostnadsanalyse); iii) oppdaterte retningslinjer for samfunns¬økonomisk analyse i vegsektoren som i større grad ivaretar klimarisiko; og iv) bevisst arbeid med å integrere de nye verktøyene i arbeidet til de involverte aktørene: Statens vegvesen og Nye Veier, samt i noen grad fylkeskommunene. Innovasjonene er relevante for alle fasene i et vegprosjekt: planfasen, prosjektering og driftsfasen.
Innovasjonen gir Statens vegvesen, Nye Veier og samfunnet forøvrig betydelige gevinster. Verktøyene legger til rette for riktige investeringer til riktig tid og dermed at totale bygge- og vedlikeholdskostnader reduseres. Dette vil bedre kvaliteten i vegprosjektene, til nytte for trafikanter og andre, samt redusere kostnadene til vegformål og dermed frigjøre midler til andre infrastrukturprosjekter og samfunnsformål. To fylkeskommuner vil involveres for å legge til rette for tilsvarende gevinster på regionalt nivå. Prosjektet svarer direkte på FNs bærekraftsmål 13.1, 13.2, 13.3 og 11.9.
Som en del av KlimaVei prosjektet ble det gjennomført 5 eksempelstudier med det formål å øke kvaliteten av klimarisikoanalyser og samfunnsøkonomisk vurdering av klimarisiko og klimatilpasning. Eksempelstudiene viser hvordan man kan vurdere risiko knyttet til klimarelaterte naturhendelser og sammenligne mulige tiltak for klimatilpasning og risikoreduksjon.
Eksempelstudiene representerer variasjon innen ulike aspekter som vegeiere og driftsansvarlige, geografi, klimasoner og naturfareutfordringer, konsekvenstyper, type og omfang av transport, og tiltak for klimatilpasning.
Eksempelstudiene konkluderer bl.a. med:
- Metodikken som er utarbeidet i forskningsprosjektet kan styrke kunnskapsgrunnlaget for planlegging, drift og vedlikehold av norske veger, slik at samfunnet blir bedre tilpasset forventede konsekvenser av klimaendringer.
- Klimaendringene påvirker utfallet av samfunnsøkonomiske vurderinger av klimatilpasningstiltak. Klimatilpasningstiltak rettet mot naturfarer med forventet høyere frekvens i fremtidig klima (f.eks. jord- og flomskred) blir mer lønnsomme. Klimaendringene kan også gjøre klimatilpasningstiltak mindre lønnsomme, der frekvens av naturhendelsen er forventet å avta (f.eks. grunnet kortere snøsesong). KlimaVei har etablert metodikk for hvordan man kan anslå endringen i skredfrekvens.
- Inkludering av hensynet til opplevd usikkerhet øker den samfunnsøkonomiske nytten av skredsikring.